Co jsou to tělovýchovné chvilky?
Tělovýchovná chvilka je pohybová činnost, kterou je vhodné zařazovat do výuky teoretických předmětů, aby si děti odpočinuly, kompenzovaly jednostrannou zátěž a aby se zlepšila jejich koncentrace pozornosti pro další činnosti.
Tato forma pohybové aktivity, která v hodině zabere 2 až 3 minuty, slouží ke zpestření výuky, odstranění únavy žáků a také ovlivňuje v pozitivním smyslu jejich pozornost. Napomáhá ke kompenzaci jednostranné zátěže fyzického i psychického rázu, která je způsobena dlouhodobým sezením v lavici (Hnízdilová, 2006).
Podle Dvořákové a Engelthalerové (2017) pomáhají tělovýchovné chvilky žákům kompenzovat jednostranné zatížení, odpočinout si, zregenerovat duševní síly a obnovit jejich soustředění a pozornost. Tělovýchovné chvilky by podle těchto autorek neměly zabrat více než 3 minuty vyučovací jednotky, aby nenarušily její další průběh. Je vhodné je zařazovat do výuky teoretických předmětů denně.
Aby tělovýchovné chvilky byly účinné a dosáhly svého cíle, je důležitá volba cviků a také jejich správné zařazení v průběhu výuky. Neopomenutelná je také motivace, která by měla být vnitřní, tedy vycházet ze zájmu žáka, jelikož to je ten druh motivace, který utváří pozitivní vztah k pohybu celkově (Lokšová & Lokša, 1999).
Jak je již zmíněno výše, pohyb má vliv na pozornost. Pro děti totiž není jednoduché udržet pozornost celou vyučovací jednotku. Šulová et al. (2014) ve své publikaci uvádějí, že pozornost je nejen závislá na vývoji centrální nervové soustavy, ale také se zlepšuje díky učení a ovlivňují ji zkušenosti. Z toho vyplývá, že děti mladšího školního věku neudrží pozornost zdaleka tak dlouho jako žáci staršího školního věku. Podle této autorky je schopnost udržet pozornost na danou činnost u dětí nastupujících do školy okolo 10 minut. Podle Čačky (2000) dokáže šestileté a sedmileté dítě udržet pozornost 10 až 12 minut, osmileté a devítileté 15 až 20 minut, desetileté a jedenáctileté až 30 minut, starší dětí až 40 minut.
Když si uvědomíme, že vyučovací hodina trvá zpravidla 45 minut a ti nejmenší školáci udrží pozornost jen okolo 10 minut, je nemožné po nich chtít, aby celou hodinu pozorně pracovali bez odpočinku. Proto si myslím, že by zapojení krátkých cvičení prostřednictvím tělovýchovných chvilek mohlo vést ke zlepšení efektivity výuky, jelikož si děti díky nim odpočinou a obnoví svou koncentraci pozornosti.
Použitá literatura:
Čačka, O. (2000). Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Masarykova univerzita.
Dvořáková, H., Engelthalerová Z., et al. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Hnízdilová, M. (2006). Tělovýchovné chvilky, aneb, pohyb nejen v tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita.
Lokšová, I., & Lokša, J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál.
Šulová, L., et al. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.